01-10-10

VtmKzoom blaast eerste kaarsje uit

Vrijdag 1 oktober 2010 is het exact 1 jaar geleden dat de kidszender vtmKzoom voor het eerst op antenne ging. In een mum van tijd groeiden we uit tot één van de favoriete zenders van de Vlaamse kids. Gemiddeld haalde vtmKzoom het voorbije jaar een marktaandeel van 10,8% op de doelgroep VVA 4-14. Hiermee werd het de grootste commerciële kidszender van Vlaanderen.

Dit najaar steekt de zender nog een stevig tandje bij met zes nieuwe Vlaamse producties, met als blikvanger de K3+josje.pngsitcom Hallo K3, die op 6 oktober start. Daarnaast pakt VTM Kzoom vanaf maandag ook uit met een dagelijks spelprogramma (De schatkamer), een dansprogramma Doe de dance (vanaf 13 oktober) en zelfs een eigen Sinterklaasprogramma De sint komt thuis. ‘Het is de bedoeling om dat investeringsritme de komende jaren voort te zetten. We willen een aantal zeer herkenbare Vlaamse fictiereeksen op antenne brengen.'

Op die manier moet VTM Kzoom nog unieker worden tegenover de Amerikaanse concurrentie. ‘Het is eigenlijk de grote tv-wereld in het klein, waarbij we bij VTM Kzoom en Ketnet net als bij Eén en VTM een sterke primetime krijgen met vooral lokale programma's', zegt Dujardin.

Vtmkzoom.jpgHet valt trouwens op dat Ketnet en VTM Kzoom wel meer gemeenschappelijke ‘waarden' delen, zoals dat Vlaamse karakter en die veilige en geweldloze omgeving voor kinderen. ‘Op macroniveau gaan we in dezelfde richting, maar als je op het microniveau bekijkt, dan zijn het toch twee merken met een heel eigen identiteit', vindt Dujardin. Terwijl Ketnet meer dan ooit een zender is voor en door kinderen, mikt VTM Kzoom ook op de ouders.

Voor de Vlaamse Mediamaatschappij is VTM Kzoom trouwens ook een middel om de onvermijdelijke versnippering van het tv-landschap zoveel als mogelijk in eigen huis te houden. Als de ouders samen met hun kinderen naar VTM Kzoom kijken, dan blijven ze binnen de omroep. Daarom is Urbanus een figuur die perfect past in het plaatje. De ouders zijn groot geworden met Urbanus en de kinderen vinden hem leuk. Hetzelfde geldt voor K3. De meisjes zijn hot bij de kids, maar ze zijn ook bij alle ouders gekend. De sitcom van K3 is volgens Dujardin dan ook een ‘perfecte match'.VtmKzoom.presentatie.jpg 

 

De commentaren zijn gesloten.